Gezond en snel afvallen doe je met een Eiwitdieet!

Eiwitdieet

Hoe je kan afvallen met een eiwitdieet

Met eiwit diëten worden erg goede resultaten bereikt bij het afvallen. In dit artikel zullen we uiteenzetten waarom afvallen met een eiwitdieet zo goed werkt.

De werking van een dieet

Als we gewicht willen verliezen dan zal er altijd aan 1 essentiële voorwaarde voldaan moeten worden: de dagelijkse calorie inname zal lager moeten zijn dan de dagelijkse energiebehoefte van het lichaam. Dit noemen we een negatieve energiebalans. Ongeacht de dieetvorm waarvoor gekozen wordt is het altijd nodig om een negatieve energiebalans te hebben. De dagelijkse calorieënbehoefte is voor iedereen persoonlijk en hangt onder andere af van je geslacht, je leeftijd, je gewicht, je lengte en hoe actief je bent.

De negatieve energiebalans zorgt ervoor dat we een hongergevoel krijgen. Dit hongergevoel zorgt ervoor dat diëten doorgaans moeilijk vol te houden zijn. Bij een eiwitdieet zal je echter niet of nauwelijks last van een hongergevoel hebben. Hierdoor is het dieet goed vol te houden wat de kans op succes uiteraard aanzienlijk vergroot. Verderop in dit artikel zullen we hier verder op ingaan.

De werking van een eiwitdieet

Zoals hierboven al toegelicht zal je om af te vallen moeten zorgen voor een negatieve energiebalans. Afhankelijk van het type dieet welke je kiest worden bepaalde calorierijke voedingsmiddelen uit je eetpatroon geschrapt en vervangen voor caloriearme voedingsmiddelen.

Bij een vetarm dieet worden de vetten voor het grootste deel uit het dieet geschrapt. Vetarme diëten, welke als doel het verliezen van gewicht hebben, zijn eigenlijk behoorlijk ouderwets. Het idee dat het lichaam overgaat tot het verbranden van lichaamsvet als er weinig vet wordt gegeten is al lang achterhaald. Dr. Atkins was de eerste die dit, tientallen jaren geleden, ontdekte.

De patiënten van Dr. Atkins, welke cardioloog was, bleken nauwelijks gewicht te verliezen met de vetarme diëten welke destijds voorgeschreven werden door de hartstichting. Dr. Atkins kwam er achter dat zijn patiënten wel gewicht verloren als zij koolhydraatarm aten. Het lichaam blijkt de voorkeur te geven aan koolhydraten als brandstof. Zolang het lichaam zijn energie uit koolhydraten kan verkrijgen zal het de vetreserves ongemoeid laten. Zodra het lichaam onvoldoende energie uit koolhydraten kan halen gaat het over op de verbranding van (lichaams)vet en eiwitten.

Willen we gewicht verliezen dan zullen we dus op de eerste plaats koolhydraatarm moeten eten. Pas dan zal het lichaam vet gaan verbranden. Koolhydraatarm eten heeft echter een nadeel: behalve vet zal het lichaam ook eiwitten aanspreken als bron van energie. Het probleem daarvan is dat we eiwitten nodig hebben bij het in stand houden van onze spiermassa. Dat klinkt misschien een beetje raar als je niet zoals een bodybuilder bezig bent met je spiermassa. Maar de hoeveelheid spiermassa welke we hebben bepaald ons metabolisme. Als we als gevolg van een dieet 1 kilo spiermassa verliezen dan zal onze dagelijkse caloriebehoefte met 80kcal gedaald zijn. Wat betekend dat de kilo’s er weer makkelijker bij zullen komen als we stoppen met het dieet en weer ons oude eetpatroon oppakken. Onze caloriebehoefte is immers lager geworden.

De oplossing voor dit probleem is het eiwitdieet. Bij een eiwitdieet verminderen we de consumptie van koolhydraten terwijl we de consumptie van eiwitten opvoeren. Het lichaam zal dan het vet uit de vetreserves gaan verbranden en de eiwitten uit de voeding. Waarbij het de eiwitten welke onze spieren vormen vrijwel ongemoeid zal laten. Hierdoor zal het metabolisme op peil blijven. En dat is een enorme winst ten opzicht van andere diëten. Een goed metabolisme zorgt er immers voor dat we calorieën verbranden terwijl we er geen inspanning voor hoeven te verrichten. Maar dit is niet het enige voordeel van een eiwitdieet. Er zijn nog meer voordelen welke een eiwitdieet zo interessant maken.

Voordelen van een eiwitdieet

Het verteren van voedsel kost het lichaam energie. De hoeveelheid energie welke het lichaam nodig heeft om eiwitten te verteren is aanzienlijk hoger dan de hoeveelheid energie welke nodig is voor het verteren van koolhydraten. Door een belangrijk deel van de koolhydraten uit onze voeding te vervangen door eiwitrijke voeding gaan me meer calorieën verbranden zonder dat we er iets voor hoeven te doen.

Het feit dat eiwitten zo moeilijk te verteren zijn voor het lichaam brengt nog een ander voordeel met zich mee. Het zal er voor zorgen dat we tussen de maaltijden in minder snel trek zullen krijgen. Het eiwitrijke voedsel doet er veel langer over om te verteren dan koolhydraatrijk voedsel wat er voor zorgt dat onze maag langer gevuld blijft en het hongersignaal uit blijft.

Het is bij een eiwitdieet overigens niet zo dat je helemaal geen koolhydraten meer mag, je hebt koolhydraten nog altijd nodig voor je gezondheid. Het is de bedoeling dat de consumptie van koolhydraten drastisch wordt beperkt. En de koolhydraten welke gegeten worden dienen gezonde, langzame koolhydraten te zijn. Langzame koolhydraten zorgen, net zoals eiwitten, voor een langdurig voldaan gevoel. Langzame koolhydraten zijn koolhydraten welke voor het lichaam moeilijk zijn af te breken en zijn te vinden in voedingsmiddelen zoals zoete aardappelen, zilvervliesrijst, volkoren en spelt brood, volkoren en spelt pasta.

Een ander belangrijk voordeel van eiwitten is dat deze bij het verteren geen invloed hebben op de bloedsuikerspiegel. Koolhydraten zorgen voor schommelingen in de bloedsuikerspiegel. En zeker snelle koolhydraten (suikers, fruit, wit brood, pasta, gebakken aardappelen etc.) zorgen voor een snel oplopende bloedsuikerspiegel. Het vervellende van een snel oplopende bloedsuikerspiegel is dat de bloedsuikerspiegel ook weer snel zal dalen. En juist dit dalen van de bloedsuikerspiegel zorgt ervoor dat we weer het hongersignaal krijgen. En dit hongergevoel kan onze afvaldoelstellingen natuurlijk behoorlijk frustreren. Het is er verantwoordelijk voor dat we naar tussendoortjes grijpen en meer gaan eten dan eigenlijk de bedoeling was. Bij een eiwitdieet zal je bloedsuikerspiegel mooi stabiel blijven waardoor lekkere trek en vreetbuien tot het verleden behoren.

Gevaren van een eiwitdieet

Als je denkt slim te zijn door alleen nog maar eiwitrijk voedsel te gaan eten dan is er een reële kans dat je teleurgesteld zal zijn over de resultaten. Eiwitten zorgen er tijdens het verteren voor dat de zuurgraad van ons lichaam hoger wordt. En een hoge zuurgraad zorgt ervoor dat vetzuren makkelijker in onze vetcellen opgeslagen kunnen worden en dat vetcellen moeilijker te verbranden zijn. Willen we ervoor zorgen dat er in ons lichaam het juiste klimaat heerst voor het verbranden van lichaamsvet dan zullen we moeten zorgen dat het lichaam voldoende basisch blijft. En gelukkig kan dat. Groenten hebben namelijk een basische werking op het lichaam. Vandaar ook dat je bij eiwit diëten zoals dat van Vitadis zal zien dat er aandacht is voor groenterijke salades en soepen.

Wil je een eiwitdieet volgen dan doe je er dus goed aan om niet op eigen houtje aan de slag te gaan maar door een dieet zoals het Vitadis Slanker Leven Plan te volgen.

You may also like